{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.841 visninger | Oprettet:

Ventil justering {{forumTopicSubject}}

Hej er ved og renovere min ih 434 og vil godt have justeret ventilerenes åbning efter at have slebet dem, i forbindelse med min renovering har jeg købt en service manual, men kan ikke lige finde ud af og læse de fagudtryk som står i den engelske bog, vil bare godt vide hvor mange mm/100dele der skal være mellem vippe arm og ventil, håber der nogle som kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ventil justering
  • #1   10. dec 2014 Ventilspillerum hedder "valve clearance" på engelsk, så det er fagudtrykket/termen du skal have fat i for din motor. Formoder, at det er en diesel og så hedder motortypen BD-154.

    Google translate kan også klare mange tekniske oversættelser:
    http://translate.google.com

    Tommer til millimeter converter, i tilfælde af at målet er angivet i tommer og du står med millimeter søgeblade:

    http://www.metric-conversions.org/da/laengder/tommer-til-millimeter.htm

    Det er ikke et direkte svar på dit spørgsmål, men du håbede på at nogen kunne hjælpe... Hjælp til selvhjælp hermed givet! smiley smiley

    Mvh.


  • #2   10. dec 2014 Det hjalp da lidt med det står bare flere steder det Valve clearance og der står ikke det samme tal ud for dette,

  • #3   10. dec 2014 Har et billed her af bogen

    profilbillede
  • #4   10. dec 2014 Jamen, det kan jeg da godt se... Det er så "Tappet clearance" du skal have fat i, det betyder ventilløfterspillerum... En anden måde at sige det samme på.

    "Inlet Valves" betyder indsugningsventiler og "Exhaust Valves" betyder udstødningsventiler... Så du skal altså finde "Tappet clearance" for både ind- og udstødningsventilerne for "BD-154 series" motoren.

    Hint: Målet er angivet for både kold og varm motor og er i denne motors tilfælde ens for ind- og udstødningsventilerne... smiley

    Bemærk: Målene er angivet i "in.", altså tommer!

    Mvh.


  • #5   10. dec 2014 Har du en rækkefølge at stille dem i?


  • #6   10. dec 2014 Såså, Jimmi! Ikke lukke alle guldkornene ud med det samme! smiley

  • #7   10. dec 2014 Ok... Venter til han spørger smiley

  • #8   11. dec 2014 Spørsmål mere vippetøj hvad dælen hedder det på engelsk, google translate fatter det ikke.?? Det skal vel også spændes med moment og kan bare ikke finde noget om det i min service manual

    Tappet clearance må være 0.020 og i mm 0,0508??

    Og indstillings metoden er jeg ikke lige kommet til og finde ud af endnu men alle fif modtages med kyshånd


  • #9   11. dec 2014 Rocker shaft og nogle gange, hvis det skal være meget specifikt for hele molevitten samlet med selve røret, fjedre, justerskruer og vippearme, så hedder det rocker shaft assembly...

    Hvis du har brugt converteren har du tastet forkert ind eller også har du skrevet forkert her...

    Regneriet:

    1 tomme i millimeter = 25,4 mm

    tommemål * tomme i millimeter = 0,02 * 25,4 = 0,508 mm

    Hvad angår indstillings metoden, så prøv lige at læse det først... Sig til, hvis der er noget der volder problemer, så tager vi den derfra... Ok?

    Mvh.



  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #10   11. dec 2014 Hej altså sådan en gl. IH den skal bare stå 0,5 mm på både ud og ind varm altså det vil sige når man har varmet motoren op til drifttemp. og så efterspændt toppen til de 11kg/m og ikke mere for så knækker boltene så stiller man på cyl 1 når 4errens veniler skifeter (vipper)og omvendt lige så med 2 og 3 det er simpelt. og har gældt de sidste 50 år.

  • #11   11. dec 2014 Kan stadig ikke finde noget som helst om det moment til vippetøjet,

    Og ventilspillerummet er de 0,508 mm, det var ikke meget. Hvor nøjagtigt skal det være, kan man få et søgeblade som er det eller er det bare 0,500


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #12   11. dec 2014 Det er såvit jeg husker 3 kg men der har jeg godtnok aldrig brugt momentnøgle bare sådan almindelig håndfast tilspænding på de 2 3/8" møtrikker og den lange i midten er jo en topbolt der skal have de 11kg/m Husk lig at blæse hullet op inden du skruer bolten i for hvis der er olie i hullet når du spænder bolten kan du springe blokken det har flere prøvet

  • #13   11. dec 2014 0,5 mm er fint! Hvis du vil, kan du bruge 2 blade ovenpå hinanden... Et på 0,5 og et på 0,01... Så kan du vidst ikke komme tættere på, uden at det for alvor er ligegyldigt! smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #14   11. dec 2014 Hør nu her BM jeg har skruet IH i 45år hver dag og har altid gjort som forklaret det virker fint

  • #15   11. dec 2014 Tillykke med det!

    Det betvivler jeg slet ikke. Har jeg givet udtryk for det nogen steder?


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #16   11. dec 2014 nå nej men de der store ingeniør forklaringer kan nu godt tirre en gl håndværker og på sådan en gl IH er ½ tiendeel mm bagateller.

  • #17   11. dec 2014 Ahhh... Faglige fordomme og i almindelighed fordomme længe leve! Du ved for så vidt intet om hvad jeg har af baggrund... Jeg behøver jo ikke fortælle alt på min profil herinde. Måske har jeg også et svendebrev...

    Jeg værdsætter faktisk i meget høj grad, at folk som dig også stiller sin erfaring og viden til rådighed.

    Ud over det, skulle det læses med en god portion ironi, det med 2 søgeblade ovenpå hinanden... Prøv at læse hvad jeg skrev en gang til, og så tag lidt humor med...

    Til info: Jeg mener IKKE at fordomme er godt og ønsker SLET IKKE at de skal leve længe!


  • #18   11. dec 2014 Mange tak for det Jørgen B bare underligt det ikke står i bogen har nu kigget den igennem op til flere gange og kan stadig ikke finde noget, men spænde det varenes 3 kg
    Også tak til Volvo BM tror jeg har det jeg mangler for at jeg kan blive færdig nu


  • #19   11. dec 2014 Velbekomme! Håber, det bliver godt når den er køreklar! smiley

    Mvh.


  • #20   11. dec 2014 Også mig hehe sjovt og gå og skruge lidt

  • #21   23. dec 2014 Har nu i alt juleriet fået lov til og gå på værkstedet og hygge mig, og har vært ved og stille ventiler og har nu prøvet og dreje motoren rundt med startoren for og høre om alt var som det skulle være og opdager den suger luft ind gennem udstødnings mannifolden, det kan da vist ikke være rigtigt kan det ?? Men ellers lyden den sund nok,

  • #23   23. dec 2014 Så langt, så godt. smiley

    Har du haft knastakslen ude eller haft noget skildt ad henne forrest på motoren, altså hen imod køleren?

    Hvis ikke, så er du nok kommet til at justere ventilerne på 1. cylinder mens 4. cylinder stod på kompressions slaget. Hvordan afgjorde du om den stod på kompressions slaget på 1. cylinder, da du justerede spillerummet på 1. cylinder?

    Bare lige for en sikkerheds skyld: Personligt, vil jeg foretrække at teste om alt render rundt som det skal, ved at tørne motoren ved håndkraft og ikke med starteren. Hvis du nu havde fået justeret tingene, så stempel og ventil kan ramme hinanden, så når det at gå galt når du gør det med starteren. Hvis du gør det med håndkraft, kan du mærke/høre om det sker. Starten tørner alligevel motoren med 250-350 omdrejninger i minuttet, så det kan let gå galt.

    Men det er selvfølgelig op til folk selv! Det er bare sådan jeg ville gøre... smiley


  • #24   23. dec 2014 Havde drejet motoren med håndkrafts først, har ikke haft knasten ude,
    Har bare gjort som Jørgen B han har skrevet


  • #25   23. dec 2014 Og gik bare ud fra når den vippede på cyl 4 så justerer jeg cyl 1

  • #26   23. dec 2014 Hvordan afgør jeg hvor kompisionslagt er

  • #27   23. dec 2014 Hvis du har gjort præcist det, som Jørgen B har skrevet, skal det også være rigtigt og rigtig godt, at du havde tørnet med håndkraft først!

    Men, hvis jeg må tillade mig at forsøge mit med en forklaring, uden at blive alt for ingeniør-agtig...

    Pointen er, at når 1. cylinder står på kompressions slaget, skal der være spillerum på begge ventiler på 1. cylinder.

    4. cylinders vippearme har i det tilfælde kontakt med toppen af begge sine ventiler, og der er det der hedder ventiloverlap i denne position. Men ellers ligner positionen for 1'eren og 4'eren hinanden, bortset fra denne forskel. Det er derfor muligt, at komme til at tage fejl af positionerne. Motoren vil stadig kunne tørne rundt uden problemer, men det kan udvise det symptom du beskriver, så vidt jeg lige kan regne ud.

    Da du tørnede med håndkraft, kunne du så set alle ventiler følge fint med op og ned? Har du været igang med at slibe ventilersæder osv....?

    Mvh.


  • #28   23. dec 2014 Kan være jeg har byttet om på kompression slaget på1og 4 så, jep har vært ved og lige dem, må ærlig indrømme at jeg ikke har set om de alle løfte sig fint men må bare lige over dem igen

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #29   23. dec 2014 Hej har du haft krumtappen ude?? så du ikke har fået takthjulene synkroniseret efter mærkerne ellers fårstår jeg ikke rigtigt hvad der kan gå galt. men man tørner som BM skriver altid med håndkraft først ellers kan det blive en mega dyr test hvis ikke knast og krumtap er synkroniseret rigtig er det ikke sikkert der er plads til ventilerne, så bøjer du i heldigste fald en stødstang (det er også seet ja jeg har været med til lidt af hvert) I Tanzania oplever man rigtig meget på bare 1 måned med 8 mand i værkstedet.

  • #30   23. dec 2014 Nej har ikke haft krumtappen ude, og kan stadig ikke få dertil og virke, den suger som sagt luft ind af udstødningen

  • #31   23. dec 2014 Suger den meget luft ind? Altså i de mængder man ville forvente på indsugningen eller er det bare en smule?

    Det kunne måske og være en eller flere ventiler der lækker. Altså ikke slutter tæt i sædet... Men jeg hælder nok mest til en timing-fejl...

    Du skal være helt sikker på, at knasten står på basiscirklen når du justerer.

    Jeg spørger lige igen: Du har ikke haft forgården skildt ad? Altså de tandhjul der sidder forrest på motoren hen imod køleren?

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #32   23. dec 2014 Så har du heller ikke haft takthjulene fra hinanden vel? og motoren drejer den rigtige vej?!??!! så synes jeg det er mystisk Starteren kan jo ikke dreje motoren baglæns.
    Det er ellers en effektiv måde at rense luftfilter på har prøvet med en gl.deutz foran en højtryks presser den slog den igang baglæns, men det er en helt anden historie.

    .Det der sker hvis du kommer til at stille de ventiler der vipper er bare at der bliver 1½ mm spill i kompretionstakten og det suger ikke luft ind af udstødningen.


  • #33   23. dec 2014 Ja den suger meget, og ventilerer er ny slebne og tætte, så jeg er også selv overbevist om at det er timing fejl.
    basiscirklen?
    Og nej har ikke haft skilt de tandhjul af, kun skiftet foringer og stempel og slebet de ventiler


  • #34   23. dec 2014 Så lærte jeg også noget idag! smiley

    Var heller ikke helt sikker i min sag, med om den ville trække luft ind. Men om ikke andet, ville det give anledning til at tjekke tingene igennem en ekstra gang!

    Vaklede nemlig lidt imellem om den bare ville mangle kompression eller om den rent faktisk ville suge lidt "baglæns" ind... smiley

    Mvh.


  • #35   23. dec 2014 Basiscirkel og info om knastakslen:

    http://www.volvo240.dk/main.asp?f=86

    Hvordan har du testet, at dine ventiler er tætte? Eller fik du det gjort professionelt?

    Mvh.


  • #36   23. dec 2014 Når cyl 1 står på kompressions slaget så det længst væk fra (peak) ikke, har hældt vand i og så lidt luft tryk på

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #37   23. dec 2014 Hvis du ikke er sikker på timeningen så er det nemmeste at afmontere bundkaret og så se når 1 og 4 er i top (tdc) 2 og 3 i bund så skal den vippe (skifte)på 1eller 4 og det skal passe ellers er den ude af takt hvordan det så ellers er skeet. på svinghjulet er der et si mærke som er indsprøjt/tændingmærke på nogle er der også et TDC Ca.1 tomme efter de matcer en streg i koblingshuskanten under den halvmåne formede dækplade. Men stadig kan jeg ikke få det til at passe med mindre knasten er drejet ½ krumtap omdr. baglæns så de vipper når 1&4 er i bund og da det er tandhjul så gør den det ikke af sig selv.

  • #38   23. dec 2014 Hvis ikke forgården har været skilt ad, er det da næsten nødt til være ventiljusteringen der er gået galt?
    Ikke for at spille smart eller noget, men er du helt med på betydningen af at ventilerne "vipper"?


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #39   23. dec 2014 Du kan også tage en dyse af og så mærke ned gennem hullerne hvornår stemplet er i top, men pas på !!!! for det er en skrå vinkel og hvis du bøjer det ståltråd eller hvad du stikker ned kan du let komme til at skade forkammeret og det er ingen fordel..

  • #40   23. dec 2014 Har som sagt ikke haft afmonteret de tandhjul så de skal passe, men hvis jeg nu tager bundkaret af og så får cyl1&4 til og være i top kan jeg så justere cyl 4

  • #41   23. dec 2014 Vipper er vel når den trykker ned på ventilen så den åbner ??

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #42   23. dec 2014 Vipper er når du drejer motoren retom som vi siger så lukker udstødningen og når udstødnings ventilen er næsten lukket begynder indsugningen at åbne det vil sige at den skifter mellem at puste ud og suge ind (ud vippearmen slipper ind vippeamen starter med at trykke) og det skal ske når stemplet er i top ellers kniber det med pladsen.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #43   23. dec 2014 Det vil sige at når motoren drejer rundt så er det hveranden gang at stemplet er i top der er kompresion og hveranden den vipper og man stiller ventilerne i kompressions takttens dødpunkt da knasten vender væk fra følgerne

  • #44   26. dec 2014 Bo N.:

    Hvordan står det til? Går det fremad?

    Mvh.


  • #45   27. dec 2014 Har ikke haft tid til og kigge på det( jule tam tam) men går på værkstedet imorgen og prøver igen, svigerfar kommer og hjælper så må vi se om 2 kan finde ud af det

  • #46   29. dec 2014 Har fået det til og virke, mange tak for hjælpen

  • #47   29. dec 2014 Fedt! Og velbekomme!

    Men så let slipper du ikke! Hvad var løsningen på problemet? Det kunne jo være at andre kunne bruge svaret, hvis de selv står med problemet en gang!

    Mvh.


  • #48   29. dec 2014 Vi blev enig svigerfar og mig at jeg nok havde haft cyl 1 til og være i bund da jeg startede med og justere

  • #49   29. dec 2014 Ok! Heldigt, at det ikke gik værre end det gjorde!

    Går den godt nu? Kommer der billeder op af den og en film af resultatet? smiley

    Mvh.


  • #50   30. dec 2014 Jep, den springer bare lige igang behøver ikke forvarme eller noget, men var jo også vand til at den var rigtig træls og starte så det bare dejligt nu, regner da med den skal oprettes her inde, men den ikke spicel flot eller noget meget rusten og falmet så næsten ikke vær og lave en video af den

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #51   30. dec 2014 Super!!! Fint med sådan en god gammel ih made in Bratford England. Er det en standard eller har den Speed Amplifire?

  • #52   30. dec 2014 Det lyder rigtig dejligt! Tillykke! smiley

    Altså, det betyder ikke så meget at den ikke er så pæn. Det vigtige er, at tage nogle gode billeder af den og skrive en god tekst om den.

    Hvad video angår, er det selvfølgelig helt op til dig selv. Jeg synes bare det ville være fedt. Min far har også en 434'er, så jeg kender godt modellen og det er altid sjovt at se/vide hvordan andres går.

    Husk at efterspænde topstykket, når den har været driftsvarm! Tror Jørgen B. var inde på det tidligere også... smiley

    Mvh.


  • #53   30. dec 2014 Jørgen B.: Er 434'eren ikke lavet på Doncaster England? Eller måske blev de lavet begge steder?

    - Vores 434 er med Speed Amplifier smiley

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #54   31. dec 2014 Hej. Jeg mener først man flyttede da de kom til at hedde 384.Jeg var med ovre på fabriks besøg i 1978 Det var på Fabrikkerne i Doncaster da husker jeg ikke at have set noget til de modeller. Det var 74--84 linien der var på båndene.ja og bagender til Volvo 500 kan jeg huske. Men ligemeget grund modellen starter jo med 250 -275- 414 ----- og de er fra Bratford. Sammen med BMD -Super BMD--450 --614 --634--


    Pas godt på det Speed Amplifire Friløbet er ikke det stærkeste der er seet.og jeg kunne frygte at det er svært at få fat i hvis det går til

    Man skal huske at efterspænde toppen det er rigtig Men det gjorde vi nu altid medens den var driftsvarm og det skulle gå stærkt for man skulle også nå at stille ventilerne og det gjorde vi også ved 2. service når den havde gået 120 timer.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #55   31. dec 2014 Hej lige en rettelse eller tilføjelse om man vil De store modeller (BM---634) startede i Doncaster Om de aldrig blev flyttet ??? det mener jeg nu de gjorde.

  • #56   31. dec 2014 Ok! Så fik vi også lige vendt historiebøgerne lidt!

    Vi skal nok passe godt på vores 434'er - det er en dejlig og handy lille traktor. Og den kan faktisk klare mere end man lige skulle tro, udfra størrelsen! Det bliver heller ikke ringere af, at have Speed Amplifieren - det kan i mange tilfælde være praktisk. Jeg tror du har helt ret i at det er svært, hvis ikke umuligt, at skaffe dele til det. Den fik nu også frisk gearkasseolie for nogle år siden.

    434'eren har separat hydraulikolie, ikke? Det er først på -74 serien at det er fælles for både gearkasse, bagtøj og hydraulik, ikke?

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #57   31. dec 2014 Hej 434 og hele den serie der fra B 250 --384 har hydraulik olie oppe i lifthuset og det er bedst med en 32 eller 46 svarende til sae 5--10 motorolie og det er på grund af den tynde sugeledning,hvis olien er for tyk giver det kavitering i pumpen.Gear kasse og bagtøj er fælles jeg kan ikke huske om dem med Sped Amplifire fik Hytran (se indstruktions bog) ellers er det 80-90 grad 5 hypoid gearolie

  • #58   1. jan 2015 Hva er det dérens sped amplifire
    Skal nok få taget nogle billeder og få dem lagt op, og husker også at efterspænde toppen og mange tak for hjælpen begge to.
    Og godt nytår


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #59   1. jan 2015 Speed Amplifire er et koblings fri gear der giver ca.17% hastigheds forøgelse. i alle gear Det er IHs mod spil på MFs Multipover. Du ved nok det den ene har skal kunkurenten også kunne levere.
    Og GODT NYTÅR her fra mig også


  • #60   1. jan 2015 Velbekomme og godt nytår herfra også!

    Reklamer for Speed Amplifier:


    profilbillede
  • #61   1. jan 2015 Nr. 2

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #62   1. jan 2015 Uha en 434 SpA foran B 47 SÅ SKER DER NOGET Det er bare kræs

  • #63   1. jan 2015 Hehe ja self skal alle lave noget i samme stil, men dette har min traktor ikke så,det jo nok både godt og ondt' det mindre at ka gå i stykker

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #64   2. jan 2015 Ja der var flere der fik det der Sp A sløjfet man kunne købe et sæt til at sætte i så det blev en std.

  • #65   2. jan 2015 Smart

  • #66   2. jan 2015 Umiddelbart har vi ikke haft nogle problemer med Speed Amplifieren på vores. Den har vel gået omkring 3600-3700 timer.

    Da jeg var knægt, havde vi en IH 440 presser og en rød Egebjerg ballevogn at spænde efter, det var sager! smiley

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #67   2. jan 2015 Ja på sådane nogle har jeg stået på skråstiveren bag presseren mange km. sammenlagt med mere eller mindre hidsige maskinfører på traktoren. Når det gik vildest til var der en balle for hvert 3. stempelslag. Så var det bare at holde ved.

  • #68   3. jan 2015 Lige et lille spørsmål til, hvor meget olie skal der komme op ved ventilere når moteren køre, så meget at motoren ikke kan køre uden ventildekslet, syntes nemlig ikke jeg kan se at der kommer olie op når den køre når jeg kigger ned gennem åndehuller

  • #69   4. jan 2015 Tænker du på smøringen af vippemekanismen eller hvordan? Er ikke helt med på, hvad du mener...

    Mvh.


  • #70   4. jan 2015 Jep smøring af vippe arme, undskyld den dårlige formulering, men hvor meget olie kommer der op der

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #71   4. jan 2015 Jeg har ingen data på det men det sprøjter ikke ligefrem op. Men det skulle som jeg husker det drive lidt ud over vippearmene fra de små huller der er midt over akslen. Der er jo en kraftig begrænsning i knastakslen da den kun tillader olie op til toppen i en kort del af dens omdr.
    Jeg har nogle gange kørt dem uden topdæksel i tomgang også uden at blive oversprøjtet. Jeg ved ikke om det er svar nok ellers prøv igen .


  • #72   4. jan 2015 Det var bare da jeg stillede ventiler efter den var blevet drift varm, så drejede jeg motoren rundt for og høre efter mislyde, og der efter prøvede jeg og køre den på startoren og så sprang den bare lige i gang og så lod jeg den lige stå i tomgang et halvt minut og der kunne jeg ikke se olie komme frem?

  • #73   4. jan 2015 Jeg har haft min Volvo BM 2250'er til at gå ganske kort uden ventildæksel engang også. Det er ikke store mængder der kommer. I princippet, ville jeg nok gå efter betragtningen at det ikke må se eller føles tørt ved kontaktflader.

    Håber det giver mening.

    Mvh.


  • #74   4. jan 2015 Der er godt nok olie der oppe men det kan jo være fra da jeg hælet olie på, der ikke en eller anden måde jeg kan tjekke på om det olie tryk

  • #75   4. jan 2015 Det kan selvfølgelig være. Nu ved jeg ikke konkret hvordan vippemekanismen på 434'eren ser ud, da jeg aldrig har haft vores skildt ad, men på 2250'eren sidder der et "sugerør" i midten og det må selvfølgelig ikke være stoppet. Så hvis der er noget lignende på 434'eren, kan du selvfølgelig kontrollere om der er gennemgang.

    Jeg har selv sådan en olietryksmåler som denne:

    http://www.traktorgalleri.dk/album/storbilledevisning/3245-vaerktoej___motorarbejde?n=2

    Så kan du ihvertfald måle motorens olietryk. Men det siger selvfølgelig ikke noget om hvor olien kommer hen, kun hvad trykket er. Og det du vil vide er vel, at vippemekanismen får den smøring den skal have.

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #76   4. jan 2015 Hvis du løfte topdækslet af og blæser det meste olie af vippetøjet og så starter uden dæksel så bør du kunne se at der kommer olie op af de der små huller der er i midten af vippearmene og så er der en lille kærv eller et spor i armen som leder olien ud til stødstangs kuglen og til ventil enden men som før skrevet det giver ikke meget og midter aksel og kanal skal først fyldes. Hvis man glæmmer at smøre stødstangs koppene under samling og man så ikke skal fylde olie på af en eller anden grund, ja så kan der komme små pip i laaaaang tid.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #77   4. jan 2015 Jeg kan også huske at en af de svende jeg engang stod i lære ved havde den vane at han lige kontrolerede ventil spillerummet med motoren i tomgang efter efterspændingen bare for en sykkehed som han sagde Jeg synes nu ikke det er særlig let at mærke ordentligt men det gjorde han og han kom altid godt fra det.


  • #78   5. jan 2015 Har lige Prøvet og starte den uden ventildekslet nu og gav den bare en lille smugle gas så begyndte det også,og komme og tog gassen af igen og den kom stadig, så ingen ko på isen længere, smiley

  • #79   5. jan 2015 Super! Nu glæder vi os bare til billederne af herligheden... Og en lille film... smiley

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #80   5. jan 2015 Jeg har nu heller ikke været ude for at det skulle være et problem men en gang skal jo være den første.
    Så har du jo snart en fin traktor der


  • #81   5. jan 2015 Jo det kommer BM hehe, jo det begynder da og være en dejlig traktor, men har et nyt problem, den vil springe sikringen til gløderørs, og er sikker på at jeg har samlet det som det var før men her nu sprunget 3 sikringer, kan godt starte traktoren men ville da være bedst det virkede, hvor mange ampær trækker de gløderør, har jo sat ny på og tænker at de gamle ver "slidt" og måske ikke skulle bruge så mange ampær

  • #82   5. jan 2015 Tænker bare om sikringen er for lille, det en 30 a 32 v grøn

  • #83   5. jan 2015 Der vil jeg håbe at Jørgen B. kan svare dig, for jeg var slet ikke klar over at der var en sikring i forbindelse med forvarmeren. Har aldrig lagt mærke til den, heller ikke på et diagram. Men det kan jo være at det er på din, men ikke på vores... Så der kan jeg ikke hjælpe! Jeg vil dog gætte på, at strømtrækket er ret stort...

    Mvh.


  • #84   5. jan 2015 Der er monteret to ledninger på det samme gløderør er det rigtigt ?

  • #85   5. jan 2015 Fandt lige et diagram... Har markeret forvarmerkredsløbet med gult. Nr. 80 er angiveligt en sikring af en art, men jeg har desværre ingen data på den.





    profilbillede
  • #86   5. jan 2015 Hmm

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #87   5. jan 2015 Hej Ja jeg tænkte nok at du ville studse over det system. Det er sådan at Hele systemet er serie forbundet som du kan se af diagrammet fra Volvo BM. det der er mærket gult ledningen oppe fra glødetermo relæ (10) går til det bageste gløderør så er der en uisoleret forbindelse frem til 3 den sidder under porselæn isoleringsbøsningen frem til 3 og så igen en porselænsisolering og forb til 2 o.s.v. og sluttermed stel på 1. Hvis man vil kontrolere at gløderørene er helt ok kan man måle spændingsfaldet over hver enkelt og det skal være 1,1 volt den ene af broforbindelserne er en modstandstråd (51) og ellers er der spændingsfald i glødekontrolden på de ældste er der en anden kontrol og så er (53) ikke med.
    Det hele betyder at hvis 1 gløderør brænder over så virker ingen af dem lige så hvis der er bare en dårlig forbindelse et sted


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #88   5. jan 2015 Nå jeg kom vist ikke langt nok tilbage i jeres samtale Den med sikringen???? jeg synes ikke jeg kan huske at der er en sikring på glødesystemet. Hvis der er skal den være stor.
    Det trækker såvit jeg husker 48 amp. i starten og når så glødetermoen slår fra falder det jo noget ---til ca 30 mener jeg igen det er ikke noget vi har gået op i.
    Jeg mener det eneste der var sikring på var lyset og hvis der var monteret førehus så var der også en der dækkede visker og blinklys.


  • #89   6. jan 2015 Forresten, Jørgen: Det her med hydraulikolien og en "32" eller "46" olie, er det sådan nogle som dem her:

    "32"
    http://www.weboil.dk/product.asp?product=356

    "46"
    http://www.weboil.dk/product.asp?product=292

    Mvh.


  • #90   6. jan 2015 Tror lige jeg vil prøve og sætte en 50 AMP sikring i og se,

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #91   6. jan 2015 Til Volvo BM ja det ser fint ud.

    Til bo n : Ja det sker der jo da ikke noget ved. Men er du sikker på at du har monteret forbindelserne rigtigt på gløderørene? Jeg har desværre set nogle som har fået systemet galt i halsen. og så kan ledningerne og nøglekontakten døje med at holde til belastningen. De kan ende med at blive temmelig sorte og det ville være synd når du har lagt så meget arbejde i traktoren.


  • #92   6. jan 2015 Det er samlet som det var før jeg begynte og renovere, men syntes bare det mærkeligt at den 30 a kunne trække det før, men ved ikke om de gamle gløderør kan være "slidt"?

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #93   6. jan 2015 Hvis de ikke er brændt tynde i glødetråden og der er forbindelse igennem så skulle de ikke fejle noget. en anden set fejl er hvis 1 forkammer er drejet lidt kan det komme til at røre tråden og derved give en fejl (for tidlig) stel. Jeg forstår stadig ikke hvor den sikring sidder, det er ikke originalt Men det er jo lidt svært for mig på afstand at se hvad der er gået galt. Jeg kan kun råde dig til at kontrollere strømkredsen engang til for ikke at det brænder af.

  • #94   6. jan 2015 Jørgen: Tak for svaret hvad olie angår!

    Jeg vender lige tilbage senere, med et "underholdende" element; jeg har nemlig aldrig kunnet finde instruktionsbogen og service manualen hvor Speed Amplifier er omtalt. Men efter al vores snak herinde, tænkte jeg at jeg lige kunne prøve at søge igen. Denne gang fandt jeg begge dele til en billig penge (ja, jeg har faktisk købt dem! smiley ) hvor man kunne downloade dem med det samme. Diagrammet deri, mangler faktisk detalje 80, som er på det diagram jeg har lagt op tidligere og refereret til som en form for sikring! Så jeg tror, at der kan være forskel på el-nettet, alt afhængigt af årgang og/eller marked! Så er ikke umuligt, at der sidder en sikring på Bo's originalt.

    Mvh.


  • #95   6. jan 2015 ... Og der gik så ikke så længe, inden jeg vendte tilbage...:


    profilbillede
  • #96   6. jan 2015 Mit forvarmer halløj sider ikke i nøglen der er monteret en trykknap og er relæ, så jeg tror ikke det originalt, men ved ikke, den forkammer indsats den sider da godt fast så den burte da inke kunne flytte på sig ?

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #97   6. jan 2015 Det kommer and på ?? har du haft dyserne oppe for hvis så kan de følge med de sidder spændt fast sammen med dyseholderne. Men du har ret i at de burde sidde fast og jeg nævner det også bare som en mulighed. Den version med trykknap og relæ er helt sikker ikke original udgave. men det burde være en meget god erstatning Og nu må du ikke tage det ilde op men jeg tror nu mest på at du har fået lavet en kortslutning til stel eller fået de der bro forbindelser sat således at strømmen løber udenom et eller fler gløderør. Det er du ikke den første der har gjort. De der porcelæn fiduser skal jo sidde imellem forbindelserne eller hvordan skal jeg forklare det, de to af forbindelses broerne har store øjer og de skal på først så porcelæns fiduserne og så midter broen og ledningen i enden og stelbroen i front så møtrikkerne så skulle den være der. ellers skriv lige igen.
    Det skal lykkes !! EN ULV GIVER ALDRIG TABT det er halvdelen af ulve loven hos KFUM Spejderne


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #98   6. jan 2015 Til Volvo BM. det du tolker som en sikring tror jeg er den termo sikring med schunt modstandstråden som gør at den varmer hurtigere op og den sidder ikke på de første årgange systemet er jo modificeret et par gange og det fik vi bare på en service meddelelse fra IH så måtte vi selv skrive det i bøgerne. og sådan noget gør det jo også nemt for eftertiden ikke


  • #99   7. jan 2015 Ok, på den led! Jamen det tror jeg du har helt ret i, Jørgen!

    Ja, det er ikke altid lige let med den gamle dokumentation og de service meddelelser man ikke lige har som menig mand! Men så er det jo godt, vi har dig! smiley

    Mvh.


  • #100   7. jan 2015 Tror jeg har fundet fejlen

    Det ny til venstre som er lidt længere og ser ud til og ha vært gået ude i spidsen,


    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #101   7. jan 2015 Ja det ser ud som om det er et forkert gløderør det til venstre Det kunne se ud som om det kunne danne stel inde i forkammeret. jeg hæfter mig iser ved den blanke afmærkning helt ude ved glødetråden og så at halsen er meget længere end den skal være. det til højre kan jeg kende

  • #102   8. jan 2015 Det er også skrabt på der inde de yderste 4 mm ca, det skyldes at det første motorrenoverings kit jeg bestilte var forkert og kiggede ikke lige på de gløderør, fik bare nye stempel og foringer og tænkte ikke over det andet, men heldigt der ikke er sket mere så må jeg bare få fat i nogle andre,

  • #103   23. feb 2015 Hvaaaaaaaaaaaaaaa... Fik du gløderørene på plads, Bo?

    - Og hvad bliver det til med de billeder af den? ... Og film... smiley :D smiley

    Mvh.


  • #104   23. feb 2015 Langt om længe har jeg fået fat på nogle som har samme længde som de originale og det spiller bare nu. Så skal nok lige få taget mig sammen til og få taget nogle billeder nu

  • #105   23. feb 2015 Lyder godt! Glæder mig! smiley

  • #106   4. mar 2015 Så Volvo BM så er der lidt billeder

  • #107   4. mar 2015 Lækkert! smiley smiley

  • #108   26. apr 2015 Jørgen B.:

    Jeg kan se der står i serviceinstruktionerne til 434'eren, at topstykket skal efterspændes for hver 500. arbejdstime. Skal den efterspænding bare laves ved kold motor eller hvordan?

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #109   26. apr 2015 Vi har nu kun efterspændt 1 gang efter 200 -500 timer men det har vi altid gjort med varm motor og det værksted jeg arbejder på har dog haft en del ( op imod 300) af den type traktorer kørende. jeg ville også være betænkelig ved at spænde mere end 1 gang på grund af at boltene har det med at knække hvis man bare går lidt til grænsen. Derimod kan det godt være en god ide at stille ventiler da stødstænger og vippekugler kan slides

  • #110   26. apr 2015 Ok, som altid tak for dine kvalificerede svar! smiley Så tror jeg bare, at jeg tjekker ventilerne engang hen over sommeren. Måske skal den have nye spidser i dyserne også...

    Mvh.


Kommentér på:
Ventil justering

Annonce